Mindfulness

 

YMPÄRISTÖN TARKKAILEMINEN

Kiinnitä huomiota ympäristöösi ja tarkkaile, missä olet.

Havainnoi ympäristöäsi neutraalisti.

Aseta ikään kuin aloittelijan silmälasit päähäsi.

Voit katsoa erilaisia muotoja, erilaisia värejä sekä valojen ja varjojen vaihteluita.

Jos huomaat, että mieli alkaa analysoida tai vertailla havaintoja, palauta huomiosi puhtaaseen ja suoraan näköhavaintoon.

Samalla voit tulla tietoiseksi siitä, kuinka paljon ja kuinka laajasti näkökenttäsi pystyy tavoittamaan informaatiota.

Rentoutuminen palauttaa voimia

 

Rentoutuminen hoitaa mieltä ja kehoa, vähentäen kuluttavia jännitystiloja ja tehostaen kehon voimavarojen palautumista.

Rentoutuminen tukee fyysistä palautumista rasituksesta, vammoista ja sairauksista. Kehon kannalta rentoutuminen vie koko keskushermostolle rauhoittavaa viestiä. Se leviää läpi koko kehon mm: lihasten, autonomisen ja ääreishermoston. Stressihormonien taso laskee ja korvautuu mielihyvää tuottavilla hormoniyhdisteillä.

Jos jännitys kiristää lihaksia, se vähentää ääreisverenkiertoa. Rentoutuessa ääreisverenkierto lisääntyy, verisuonet laajenevat sekä hengitystiheys, verenpaine ja sydämen lyöntitiheys laskevat. Kun verenkierto lihaksissa ja kudoksissa lisääntyy, ne saavat paremmin veren kuljettamia happea ja ravinteita. Samalla lämmöntunne lihaksissa lisääntyy sekä hermojen ja lihasten välinen yhteistyö paranee.

Rentoutuminen vähentää kuluttavia jännitystiloja ja tehostaa kehon voimavarojen palautumista. Unen ja levon laatu paranee, syvenee ja pitenee. Aineenvaihdunta rauhoittuu. Koko terveys ja suorituskyky parantuvat. Kyky rentoutua voi myös helpottaa tilapäisesti kuormittavaa tilannetta tai univajetta.

Rentoutumisen syvyyttä voidaan myös arvioida fyysisten reaktioiden, kuten syketiheyden, raajojen painavuuden tunteen ja lämpimyyden, silmien liikkeiden ja pupillien reaktioiden perusteella.

Rentoutumisen hyödyt keholle:
- autonominen ja ääreishermosto rauhoittuvat
- ääreisverenkierto paranee ja verisuonet laajenevat
- kudokset saavat paremmin ravinteita ja happea
- verenpaine ja sydämen lyöntitiheys laskevat
- stressihormonien kuten kortisolin eritys vähenee
- mielihyvähormonien kuten beetaendorfiinin ja oksitosiinin eritys lisääntyy
- vastustuskyky paranee.

(Mieli ry) 


 

Mindfulness

  YMPÄRISTÖN TARKKAILEMINEN Kiinnitä huomiota ympäristöösi ja tarkkaile, missä olet. Havainnoi ympäristöäsi neutraalisti. Aseta ikään kuin a...